5 redenen om dat niet te doen


5 redenen om dat niet te doen

Iedereen kent ze, redenen om niet te gaan sporten. Wat houdt je tegen?
Lees hier hoe dit anders kan!

1. Ik heb altijd al een hekel gehad aan sport

Vervang ‘sport’ door ‘bewegen’ en het klinkt al heel anders. En een half uurtje per dag is al genoeg. Lopend naar de winkel, op de fiets naar je werk of school. Het kan heel makkelijk zijn. Er zijn veel mogelijkheden om de juiste begeleiding te krijgen in sport en beweging. Ook met een eventuele beperking of blessure.

2. Ik stop maar weer, want ik val toch niet af

Afvallen gaat jammer genoeg langzamer dan aankomen. Verwacht dus niet dat je snel afvalt. Er zijn wel andere voordelen van bewegen: je voelt je energieker en beter in je vel. Wandel of fiets je al elke dag? Dan is je lijf al gewend aan een beetje bewegen. En je lijf ook. Om af te vallen is er dan iets meer nodig.

3. Sporten doet pijn

Je lichaam moet wennen aan extra beweging. Spierpijn en moe zijn hoort erbij. Bouw het rustig op en begin met sporten onder begeleiding. Wandel of fiets je al elke dag? Dan ben je al gewend aan een beetje bewegen. En je lijf ook. Om fitter te worden is er dan iets meer nodig. Ook dat moet je opbouwen.

4. Ik voel me futloos, ik heb geen zin

Juist dan: gaan! Want dé remedie tegen een futloos gevoel is actie en beweging. Voor iedereen is er iets dat hij (nog) kan en leuk vindt. Kijk wat er te doen is in het wijkcentrum, het buurthuis, de gymzaal of iets anders in de buurt. Daar zul je ook zien dat sporten niet duur hoeft te zijn.

5. Ik begin wel, maar houd het nooit vol

Zoek een maatje: samen gaat het beter. Of zoek een groep die iets doet dat je leuk vindt bij jou in de buurt. Er zijn veel mogelijkheden om de juiste begeleiding te krijgen in sport en beweging. Ook met een eventuele beperking of blessure.

5 redenen om te bewegen

Waarom is sporten nou zo goed voor je? En wat zorgt er voor dat je je na het sporten fit voelt? Lees meer

1. Stofjes waar je blij van wordt

Na 20 tot 30 minuten bewegen komen er in je lichaam stofjes vrij waar je blij van wordt. Je kunt dan nog lekker even doorgaan of jezelf nog meer uitdagen. Dat voelt goed! Met een speciaal passend programma dat afgestemd is op wat jij kunt en wilt bereiken sport je ook nog eens veilig en gezond!

2. Van bewegen krijg je meer conditie

Een goede conditie is voor iedereen anders. Het ligt eraan hoe je gebouwd bent, hoe oud je bent en of je een man of een vrouw bent. Met een gezonde basisconditie kun je dagelijkse dingen goed aan, zoals wandelen, fietsen en de trap nemen. En ook boodschappen tillen, je huis schoonmaken of andere dagelijkse bezigheden. Dat maakt je meer zelfredzaam, want je bent minder afhankelijk van anderen.

3. Bewegen houdt je lijf en je brein in vorm

Ons lijf is niet gemaakt om te zitten. Door te bewegen verbrand je energie. Wanneer je meer energie verbrandt dan er zit in wat je eet, zul je vet verliezen en kun je afvallen. Door ook je spieren te trainen blijft je lichaam goed in vorm. Meer bewegen helpt ook bij darmklachten. En je kunt beter dingen leren en onthouden en je reageert sneller. Ook je brein doet het dus beter als je beweegt. Vraagt je lijf of je hoofd om een speciaal en passend programma? Dat kan, er is keus genoeg!

4. Samen bewegen is nog leuker

Sport je samen? Helemaal goed, want contact met anderen zorgt voor een geluksgevoel. Ook is het fijn om onderdeel te zijn van een groep mensen met dezelfde interesse. Heb je een keertje niet zo’n zin of voel je je niet ok? Ga dan juist samen bewegen! Je voelt je daarna een stuk beter door het bewegen zelf en doordat anderen je opbeuren!

5. Je hebt minder stress als je beweegt

Wanneer je lichaam in beweging is ben je bezig met ontstressen. Door te sporten voer je opgehoopte stress in je lichaam af en word je meer ontspannen. Niet alleen lichamelijk voel je je relaxter als je gesport hebt, maar ook geestelijk voel je meer rust. Een passend programma zorgt ervoor dat wat je doet goed aansluit bij wat je kunt.