Regelmatig volgen we bijscholingen en opleidingen. Dit keer hadden we een verdiepingscursus ASM Oldstars, wat staat voor Athletic Skills Model. In dit model wordt uitgegaan van breed motorisch leren en deze bijscholing was speciaal gericht op senioren, een groep waar wij ons natuurlijk veel mee bezig houden.
Al eerder had ik geleerd dat als je bijvoorbeeld aan tafeltennis doet, het heel goed is om ook zeer regelmatig met je andere hand te spelen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat als je 6 weken lang met je andere hand een oefening uitvoert, je met rechts beter wordt in je sport. Is dat niet boeiend?

 

Het leuke van deze scholing is dat de theorie goed gecombineerd wordt met de praktijk, alles vanuit wetenschappelijk onderzoek. Zo werden we meegenomen in het uitvoeren van je eigen sport, het doen van multisporten en het doen van donorsporten. Want als wij gezond ouder willen worden, dan is het zinvol ons bezig te houden met diverse bewegingsactiviteiten. Kies ik ervoor om alleen te gaan hardlopen in de week, dan train ik uiteraard mijn conditie en spieren maar ben ik niet veelzijdig aan het bewegen. Bijna elke beweging is namelijk hetzelfde. Veelzijdig bewegen zorgt ervoor dat onze hersendelen getraind worden wat een directe uitwisseling heeft met bv. ons geheugen.
Blijven spelen is eigenlijk het motto. Wij zijn als volwassenen eigenlijk verleerd om lekker te spelen. Ziet u nog wel eens een volwassene van de ene naar de andere boomstam springen in een speeltuin? Of wordt er nog wel eens tikkertje gespeeld? Of jongleren geoefend? Ik zie het heel weinig, helaas. Ook nu was het weer een bevestiging. Veelzijdig bewegen zorgt ervoor dat we continu onze hersenen aan het werk zetten om te adapteren. Zij zullen zich elke keer weer opnieuw moeten aanpassen aan de activiteit. En dat zorgt voor groei en ontwikkeling!

Dat geldt dus ook voor het beoefenen van spelvormen waar een vergelijkbare handeling wordt uitgevoerd in een sport. Als ik in sport A bepaalde handelingen moet doen, dan komen er veel handelingen ook terug in andere sporten. Dat houdt in dat als ik andere sporten zou gaan trainen, ik mijn vaardigheden in mijn eigen sport train. Zodoende hebben sporten meer gemeen dan dat ze verschillen…

 

 

Veel mensen in onze lessen vinden het spannend om coördinatie oefeningen te doen. Oefeningen waarbij ze het onderlichaam los van het bovenlichaam bewegen of waarbij ze links en rechts los van elkaar bewegen. Het koppelvermogen zorgt ervoor dat we mentaal fit blijven. U kent het vast, als u buiten een stukje gaat wandelen en u bent ondertussen aan het kletsen met uw wandelmaatje en u gaat tegelijkertijd nog een beweging met uw armen maken, dat u dan stopt met praten of met wandelen. We zullen ons opnieuw moeten concentreren om een bepaalde beweging uit te voeren. Hoe meer we ons koppelvermogen trainen, hoe beter we dit onder controle hebben en hoe meer handelingen we dus tegelijkertijd zouden kunnen uitvoeren.

 

Ook was valpreventie een boeiend thema. Welke spieren we zouden moeten trainen om te voorkomen dat we op latere leeftijd over een stoeprand vallen, wisten we al. Nu is het ook nog helder vanuit welke achtergrond we dat precies doen.

 

Al met al een mengelmoes van thema’s in dit blog, merken we haha. Dat zegt veel over de veelzijdigheid van de scholing. Er zijn zoveel aspecten besproken en doorgenomen, dat we er moeilijk 1 lijn in kunnen krijgen. Een boeiende scholing dus….Nu dit blog is afgeschreven is het tijd om naar buiten te gaan om te gaan spelen. Normaal gesproken kiezen we ervoor zelf te sporten of te wandelen, nu gaan we spelen in de speeltuin. Samen met de kinderen creatieve spellen doen bedacht door de kids zelf….Dat is nog eens veelzijdig bewegen!